Sopranpredikningar

- Jaha så du är sångerska?
- Mmm..
- Så du ska bli Sveriges nya popstjärna eller? Har du planer på att söka till Idol?

OMG. Antar att Händel och Vivaldi vänder sig i sina gravar. Troligtvis kan jag inte ens räkna på fingrarna hur många gånger jag har fått frågan om jag ska ställa upp i Idol och man har småskrattat lite och harklat sig (innerst inne suckat djupt) och mumlat någon ting i stil med att; Njaa... jag håller inte riktigt på med den formen av musik. Men eftersom alla vet att pop och rock är den enda musiken som exiserar och att Darin är så cool så brukar man bara få en skeptiskt blick tillbaka och motfrågan; Nehe? Vad håller du på med då? Och hur ödmjuk man än försöker låta så blir det alltid någonting i form med; KLASSISKT DIN OBILDADE JÄVEL OCH DARIN ÄR INTE ALLS COOL.

Hamnade i någon liknande form av diskussion med min frisör för någon månad sedan. Men det var bara att le och nicka när hon berättade om att hon hade haft drömmar om att bli popstjärna, (jag menar.. vem har inte det lixom? när man var nio).

Btw har jag läst mig till att en solist sopran förväntas kunna ta höga C (trestrukna, 1046,4 svängningar per sekund) i full röst för att kunna visa att man har ett fullt register. Hej och hå. Nya mål, någon?
 
Beundransvärt: Sångerskan Mariah Carey har med hjälp av flöjtrösten (whistle register) lyckats ta fyrstrukna giss. Vill någon ha mer inspiration (sopraner såklart) så lyssna på operaarian O Zittre Nicht, Mein Lieber So (vet inte vad den heter på svenska/engelska) från Mozarts Trollflöjten (Die Zauberflöte).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback